Неділя, 18.11.2018, 21:50
Вітаю Вас Гість | RSS

                       Творча знахідка

Каталог файлів

Головна » Файли » Конспекти уроків » Читання 2 клас

Є слова - просто диво. Мовні цікавинки. Народні прислів’я і загадки. Д. Білоус «Загадка».
19.01.2013, 15:57

Тема. Є слова — просто диво. Мовні цікавинки. Народні прислів’я і загадки. Д. Білоус «Загадка».

Мета: продовжити знайомити із мовними цікавинками, ознайомити із загадками, вчити виразно читати; розвивати зв’язне мовлення, уміння працювати в групі; виховувати почуття товариськості.

Обладнання: складова таблиця, малюнки тварин: їжак, заєць, ведмідь, лисиця.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

1. Артикуляційні вправи.

1) Гра «Впіймай на гачок». (Вправа на розвиток фонематичного слуху.)

                  Кізка — кізка — кіска — кіска — кішка — кіска...

                  Нозі — нозі — ножі — нозі — нозі...

                  Лизати — лизати — лизати — лежати...

                  Казка — казка — казка — каска...

2) «Чистомовка».

                  Оз-оз-оз — вдарив сильний мороз

                  Уж-уж-уж — вже немає калюж.

                  Іс-іс-іс — пощипав за ніс.

                  Ас-ас-ас — поздоровте нас.

                  Оз-оз-оз — нас любить мороз.

2. Вправи з читання.

1) Гра «Віднови слова».

                 — Ой лишенько!кричать слова,

                 пропали літери у нас!

                 Без них всіх бути ми не можем,

                 Допомогти зуміє кожен.

                 Ви дуже добре поміркуйте,

                 І нас скоріше порÿтуйте!

б ... р ... к ц ... б ... л п ... к ... р р ... д ... ск...
(буряк) (цибуля) (пекар) (редиска)

2) Гра «Склади слова».

Ванди (диван), слокрі (крісло), карлі (лікар), лтсі (стіл).

II. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Прочитайте вирази з дошки (відповідно до розділових знаків).

Ася, молоко коло м’яса.
А ниви — дивина?

- Чи є тут слова, що мають різні значення?

- Прочитайте речення ззаду наперед. Що вийшло?

- Сьогодні ми поговоримо про ще одну цікавинку нашої мови: слова і вирази, які можуть однаково читатись зліва направо і навпаки.

III. Опрацювання нового матеріалу.

1. Слово вчителя з елементами бесіди.

Опрацювання «Загадки» Д. Білоуса.

Читання вірша вчителем.

- Що це за сім кольорів?

- Що вони утворюють?

- Чи можуть бути слова різнокольоровими?

- Про це ми дізнаємось із віршика Олександра Олеся.

2. Робота з текстом.

Опрацювання вірша Олександра Олеся «Є слова, що білі-білі...»

1) Читання вірша вчителем.

2) Повторне читання учнями (мовчки).

Бесіда.

- Які слова білі-білі?

- Подумайте і назвіть слова, які, на вашу думку, «білі-білі, як квітки конвалії».

- А які слова «лагідні»?

- Якого кольору слова ви знаєте?

- Якого кольору слова: сонце, весна, небо, школа?

- Уявіть, що ми потрапили з вами у королівство, де правлять сім братів-кольорів. Якими фарбами там були б написані слова: любов, мама, тато, смерть, доброта, осінь? Поясніть свою думку.

- А які слова злі і недобрі? Які — теплі; смачні?

3) Розвиток техніки читання.

Гра «Вовк і заєць».

У грі беруть участь двоє дітей. Один виконуватиме роль «вовка», другий — «зайця» (можна одягнути маски). Заєць читає 1-й рядок і продовжує читати далі. Вовк починає читати тоді, коли Заєць прочитав 1-й рядок, і читає так, щоб наздогнати у читанні Зайця. Діти слідкують за ними. Якщо Вовк наздожене Зайця, то діти плескають у долоні.

3. Фізкультхвилинка.

                              Хмара сонечко закрила,

                              Слізки срібнії зронила.

                              Ми ті слізки пошукаєм,

                              У травиці позбираєм,

                              Пострибаєм, як зайчата,

                              Політаєм, як пташата,

                              Щоб спочили голівки й ніжки.

                              Всі спочили? От чудово!

                              А тепер — до праці знову!

4. Слово вчителя з елементами бесіди.

Наша мова не тільки багата, милозвучна, кольорова, але ще й дуже цікава, таїть в собі багато таємниць і несподіванок, які відкриваються уважним і спостережливим дітям. Далі на уроці ми познайомимось із деякими з цих цікавинок.

Опрацювання вірша В. Плахотникова «Під парканом»

Читання вірша вчителем.

- Хто ж був під парканом?

- Що хотіли йому діти збудувати?

5. Словникова робота.

         з                    я

        ним             робити

      зроблю        цуценятко

         діти               його

         живе             нього

         буду             Гриць

- Допоможемо дітям збудувати будку, але не звичайну, а із слів вірша. Як будується будиночок? Слова читаємо теж знизу вгору.

Пояснення значень слів.

6. Вправи з читання.

1) Вправа на розвиток швидкості читання. Гра «Буксир» (у парах).

2) Гра «Пояснити слова». (Вчитель виставляє ще один «будиночок»).

- Я маю ще одну будку для цуценятка. Прочитайте слова з неї. Поясніть значення кожного з них. Складіть із ними речення.

ніс
мати
сонце

7. Робота з текстом.

1) Опрацювання віршів І. Січовика.

Учні звертають увагу на слова, що читаються однаково зліва направо і навпаки.

2) Словникова робота. Учні читають у кінці вірша пояснення слова кирик.

3) Читання вірша учнями (мовчки).

Аналіз змісту.

- Зверніть увагу на окличні речення.

- Що ними хотів передати автор?

- Поясніть вислів «є ще й інше на умі».

- Може, ви зможете додати свої слова?

4) Виразне читання вірша.

8. Завдання учням.

Ознайомлення із віршами-«раками».

- Із таких слів та виразів, які читаються однаково в обидві сторони, складено цілі вірші. Давайте познайомимося з одним із них.

               На ринок дід Кониран

               Сіно ніс,

               Курка біб, а крук

               Сир і рис.

               Кіт утік.

                                     В. Лучук

9. Фізкультхвилинка.

                     На подвір’ї біля школи

                     Петрик м’ячик кинув Олі

                     (імітація кидання м’яча).

                     Одне одному кидали,

                     Діти грались і співали.

                     Раптом м’ячик швидко зник

                     (руки в сторони, імітація).

                     І ніхто знайти не зміг

                     (зникнення м’яча).

IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

1. Слово вчителя з елементами бесіди.

- Що ж таке загадка?

- Від якого слова вона походить?

- Що означає слово «гадати»?

- Доберіть близькі за значенням слова до слова «гадати».

У загадках предмети не називаються прямо, про них мовиться у прихованій формі. Як це робиться?

Часто задуманому предметові дається назва інших предметів, подібних до задуманого предмета, явища чи істоти. Загадки виникли дуже давно. У давні часи розгадування загадок навіть вважалося серйозним заняттям дорослих — способом перевірки мудрості. Давайте і ми займемося відгадуванням загадок.

2. Завдання учням. Читання і відгадування загадок.

3. Робота у групах.

Учитель кожній групі дає малюнок тварин (зайчик, їжак, ведмідь, лисиця).

Учні групою складають загадку про те, що зображено на малюнку. Хай хтось із четвірки вступає і загадує її однокласникам.

V. Підбиття підсумків уроку.

Бесіда.

- Яка мовна цікавинка видалась найцікавішою?

- Коли на уроці було найважче? Найлегше?

VI. Домашнє завдання.

1) Виразно читати загадку Д. Білоуса «Загадка».

2) Скласти свою загадку і загадати її дітям.

3) Намалювати власну ілюстрацію до одного з віршів.

Категорія: Читання 2 клас | Додав: granlud
Переглядів: 2804 | Завантажень: 4 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Перша сходинка школяра
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0